Levendel Sára: Laborkörülmények hatásának vizsgálata: a szemkamera
2009 - 18 o.
 
 
 
1. Bevezetés
 
1.1. A tudatküszöb alatti érzékelés
1.2. Az internetes reklámokról
 
2. Hipotézisek
 
"(4. o.) Az internetezés közben az olvasott weblapon elhelyezkedő, ám tudatosan nem érzékelt ún. bannerek és banner-jellegű reklámok hagynak-e valamilyen nyomot, mentális reprezentációt emlékezetünkben?"
 
3. A kísérlet felépítése
 
3.1. A szemkamera működése
3.2. A preferált weblap
 
4. Eredmények
 
4.1. A tudattalanul érzékelt internetes reklámok hagyhatnak mentális reprezentációt emlékezetünkben
"(12. o.) ...határozottan verifikálni vagy cáfolni nem lehet a kérdést az eredmények alapján."
 
4.2. Banner "gyengén látás"
"(13. o.) ...ebben a szituációban, ahol a szövegben való információkeresésnek volt kiemelt szerepe, az internetes reklámokat jóval többen ignorálták, mint ahányan tudatosan percipiálták. ...abból adódóan, hogy az internet-felhasználók hozzá vannak szokva..."
"(13. o.) ...ha az inger nem eléggé figyelemfelkeltő, nem váltja ki a tájékozódási reakciót."
"(13. o.) ...a szélsőségesen színes és egyértelmű bannereket figyelmen kívül hagyják a felhasználók..."
"(13. o.) ...azok a reklámok vonzzák leginkább a tekintetet, melyek nem túl színesek és egyértelműek, ennek ellenére mégis figyelemfelkeltőek, vagy legalábbis szokatlanok."
 
4.3. A laborkörülmények (szemkamera) hatással van a kísérleti személyre és ez a hatás operacionalizálható
"(14. o.) ...a társas gátlás... ha az embert figyelik miközben komplikált feladatot hajt végre, jelentősen romlik a teljesítménye azokhoz képest, akiket nem figyeltek."
"(15. o.) ...könnyű feladatok esetében a társas facilitáció hatására jobb eredmények figyelhetők meg, míg a komplikált (a szöveg tartalmára vonatkozó) feladatok esetében látható a társas gátlás hatása..."
 
5. Összefoglalás
 
 
Vissza az oldal elejére