Illés Anikó: Hová néz a műértő? Mit lát a laikus? 2009 - 21 o. |
---|
"(1. o.) Jelen írás célja, hogy egy komplex befogadásvizsgálat... egy részét ismertesse, jelesül a szemmozgás adatok szakértőségre vonatkozó eredményeit bemutassa." 1. A vizsgálat kérdései és módja Hipotézisek "(1. o.) Máshogy tapogatja-e le a szakértő szem a vásznat (illetve képernyőt)? Kimutatható-e eltérés jó és rossz műtárgy szemlélése között? Létezik-e a (magas) művészetet néző tekintet? A tetszés mérése során valójában milyen adatokhoz jutunk a műbefogadás természetéről/élményéről? Mit mondanak a preferenciaskálák és az interjúkérdésekre adott válaszok a műbefogadás folyamatáról? Az ábrázoló művek és az absztraktok között milyen szemlélői különbség ragadható meg? Az elbeszélő képek szerkezetének megváltoztatása hogyan változtatja meg a megértésük útját? A preferált képek nézése különbözik-e a kevésbé kedvelt képekétől? A preferencián túl még mely tényezők befolyásolják a kép megtekintését?" Kísérleti személyek Kísérleti anyag A képek jegyzéke, a kísérletben viselt számával együtt Az eszköz A vizsgálat menete 2. Elemzés Szemmozgásos adatok kvantitatív elemzése Szemmozgásos adatok kvalitatív elemzése 3. Értelmezés "(18. o.) ...az elbeszélő képeket elbeszélésként nézzük, a nem elbeszélő képeket nem elbeszélésként." "(18. o.) ...a szakértőnek nincs egy kialakult értékelő apparátusa, csak a megtanult dolgokat tudja (ami ugyan tetemes), azonban ami kívül esik a szakértelmén, azt már laikusként értékeli." "(19. o.) ...nem azonosítható a tetszést kísérő szemmozgás mintázat." "(19. o.) ...a szakértőség felemás arcát mutatta... a figuratív képeknél nem különböznek a laikusok és szakértők ítéletei. Csak a nonfiguratív képek osztják meg az emberek vélekedéseit szakértőségük alapján." "(20. o.) ...a szakértőség jelensége csak látszat. Szakértőt és laikust csak a tárgyi tudásuk különbözteti meg, pontosabban az információ hiány vagy többlet." "(20. o.) ...feltételezhető egy nézői stílus... a képek típusa is meghatározza a nézési mintát." |
Vissza az oldal elejére |
---|