A. B. Migdal: Az igazság keresése 1983 - 261 o. |
---|
"(11. o.) Ha elszánjuk magunkat, és végigjárjuk a kétkedések, megszámlálhatatlan ellenőrzések, hibák és váratlan megvilágosodások kínnal teli útját, az út végén, a csúcson jutalomképpen feltűnik a legszebb sejtésnél is százszor szebb igazság." I. A megismerés tudományos módszere "(15. o.) ...tudósok és a tudományos foglalkozású emberek közötti közlekedésben nem a szakkifejezések az igazi akadály, s mégcsak nem is a fogalmak bonyolultsága, hanem az, hogy eltérően ítélik meg a tények hihetőségét és másként fogják fel a tudomány feladatait és módszereit." I.1. A sejtéstől az igazságig I.1.1 "Ki érthetné, ki vagy, mi vagy?" "(19. o.) ...a tudomány fejlődése nem szünteti meg a korábban meghatározott összefüggéseket, csak tisztázza alkalmazhatóságuk tartományát." I.1.2 Tudomány = valóság szorozva kételkedéssel I.1.3 "Szeretném hinni, de nincs rá alap" I.1.4 Legendák születése "(22. o.) A titokzatos, szokatlan iránti érdeklődés, a "csodavágyás" éppúgy hozzátartozik az ember természetéhez, mint a vonzódás a széphez. "A legeslegszebb és legmélyebb érzés, amit az ember megélhet: a titokzatosság érzése" - mondta Einstein. ...sajnos a titokzatosságra való törekvés az oka a sok tudománytalan mendemondának." "(27. o.) A babonák egyik forrása: a statisztika katasztrofális elferdítése, a sikeres esetekről szóló mendemondák szélsebesen terjednek, a sikertelenek ismeretlenek maradnak." "(27. o.) A tudomány feladata: kiválasztani a legvalóságosabbnak ható magyarázatokat és ragaszkodni hozzájuk, míg a kísérletek ki nem kényszerítik az elvetésüket." I.1.5 "Baj, ha a cipész cipót süt..." I.2. Megkülönböztethető-e az igaz a hamistól I.2.1 "A kételkedés nem kisebb élvezetet okoz nekem, mint a tudás." I.2.2 "Hogy ne hágjuk át, hogy ne bántsuk meg, hogy ne romboljuk, hanem építsük..." "(34. o.) A tudományban érvényes a "korrespondencia elve": az új elméletnek át kell mennie a régibe, ha a feltételek olyanok, amilyenek között a régi elméletet felállították." (Korrespondencia = kapcsolat és megfelelés együtt.) I.2.3 "A civilek katonai, sőt hadvezéri dolgokról szeretnek beszélni, a mérnökök pedig filozófiáról és politikai gazdaságtanról." "(37. o.) Az igazság megállapításához tudományos kísérlet kell, vagyis szakemberek által végzett, reprodukálható eredményeket adó és más kutatók önálló munkáival megerősített kísérlet." I.2.4 "Láttam az erdőben a rókát..." I.2.5 Hogyan születnek az elméletek? I.2.6 Irányválasztás "(48. o.) ...a tudományos kutatás módszere dióhéjban: megfigyelés, kísérlet, valószerű feltételezések, hipotézisek, elmélet, kísérlet, pontosítás, az alkalmazhatóság határainak ellenőrzése, paradoxonok felbukkanása, elmélet, intuíció, ihlet, ugrás, új hipotézisek és új elmélet, és újabb kísérlet..." "(48. o.) A tudományos módszer bírálói szeretnek történelmi példákat hozni a tévedésekre és recepteket adni, hogy lehetett volna azokat elkerülni. Egy régi odesszai mondás jut róluk az eszembe: "Ha én olyan okos lehetnék előre, mint az asszony szokott - utólag!"" II. A megismerés eszközei "(49. o.) ...a természettudományokban olyan elvek fejlődtek ki és igazolódtak a gyakorlatban, amelyekkel elkerülhetők a hibák és gyorsabban lehet eredményre jutni." II.1. A tyúk vagy a tojás? II.1.1 Nem erőszakolni kell a természetet, hanem kérdezni II.1.2 "Csak a teljesség szül világosságot, de az igazság a mélységben rejlik" II.2. Tévedések "(60. o.) Hogyan állapítsuk meg, mi áltudomány és mi tudomány, főleg, ha még nem véglegesített igazságokról van szó? ...Mi az áltudomány?" II.2.1 "A nemtudás nem ok, a tudatlanság nem érv." "(61. o.) Áltudomány, ha nem tudományos módszerekkel, főképpen megismételhetetlen, kétértelmű kísérletből következtetve vagy a bebizonyosodott tényeknek ellentmondó feltevéseket téve kísérelünk meg igazolni egy állítást." II.2.2 "Nehéz elképzelni, hogy egy lovon egerek éljenek..." II.2.3 "Cseled csalétke a való csukáját Megfogja..." "(68. o.) Ami pedig az utóbbi időben igen elterjedt oktalan - például... repülő csészealjakról szóló - előadásokat illeti, az ismeretterjesztés pozitív programját kell velük szembeállítani. Az ezekre az előadásokra eljáró fiatalok kedvvel fognak komoly szakembereket hallgatni. Érdekes lesz azt hallaniuk, hogy egyetlen anyagi test sem képes akkora sebességgel és gyosulással mozogni, amekkorával néha a csészealjak elmozdulnak: erre csak egy fényfolt képes." "(68. o.) A római jog egyik alapelve: "Az köteles bizonyítani, aki állít, s nem az, aki tagad." Nem kell bizonyítani, hogy nincs különös, szokatlan jelenség; bizonyítani azt kell, hogy létezik." "(68. o.) A tudománynak az a feladata, hogy kiválassza a legkézenfekvőbb magyarázatokat és mindaddig kitartson mellettük, amíg a kísérlet vagy elmélet nem kényszeríti ki az elvetésüket." III. A tudományos alkotás pszichológiájáról III.1. Indíttatás a tudományos alkotásra III.1.1 Érdeklődés, önkifejezés, bizonyításvágy III.1.2 A csodálkozás képessége és a tudományos paradoxonok III.1.3 A szépség érzete III.2. Zátonyok III.2.1 "Fontosabb, hogy hogyan gondolkodunk, mint az, hogy miről" III.2.2 A "nagy felfedezés" jellemzői III.2.3 Hiedelmek és legendák III.2.4 Kell-e előre érteni? "(85. o.) Van egy ördögi kör, amelyből látszólag lehetetlenség kijutni: világos megértés nélkül nem lehet tudományos munkát végezni, de világos megértésig csak a munka végére jutunk (bár még akkor sem mindig). Minden elvégzett munkában sikerül leküzdeni ezt az ellentmondást. Ez általában nem ugrásszerűen történik: a megértéssel halad előre a kutatás, az pedig mélyebb megértésre ad módot." III.2.5 "Múzsák szolgálata nem tűr kapkodást..." III.2.6 Hány angyal fér el egy tű hegyén? "(88. o.) Van egy vitán felül álló feltétel a tudományos és tudománytalan kérdések szétválasztására. nemtudományos egy állítás, ha nincs lehetőség a legalább elvi ellenőrzésre." III.2.7 "Adjátok meg a zseninek, ami neki jár!" III.2.8 "Nem a szakáll teszi a filozófust" III.3. Műhelytitkok III.3.1 A világnak láthatatlan könnyek "(96. o.) A tudatos megoldáskeresés a tudatalattinak feladatul adja, hogy egy adott körben keresse a megoldást. Az összegyűjtött ismeretekből és kivált a személyes tapasztalat fegyvertárából tudat alatt olyan fogalomkapcsolódások jelennek meg, amelyek haszonnal kecsegtetnek. Ezek a tudat ítélőszéke elé kerülnek és vagy megmaradnak - ha hasznosnak bizonyulnak -, vagy újból eltűnnek a homályban." III.3.2 Megnyergelt fantázia "(97. o.) Tudvalevő mennyire fontos a másnapi munka eredményessége szempontjából, hogy előző nap este egy kicsit már dolgozzunk. Szinte házi feladatot adunk tudatalattinknak, s másnap világos cselekvési programmal ébredünk." "(98. o.) ...hogy a diákokat képessé tegyük a tudatos és intuitív erőfeszítések váltogatására, igen hasznosak az improvizációs előadások, ahol az előadó, a hallgatóság segítségével, megpróbál megoldani egy neki magának is új problémát, és megmutatja, ő hogyan fogna neki a munkának." III.3.3 A tudományos munka stílusa III.3.4 "Biztosra menő" és "kockázatos" munkák III.3.5 A XX. század munkastílusa III.3.6 A számítógépek szerepe III.3.7 A józan ész III.3.8 "Nem adok tanácsot, de azért azt mondom, hogy..." III.3.9 Néha a hiba azonnal látszik III.3.10 Logikai analízis IV. A tudomány szépségéről (Innentől tudománytörténeti és atomfizikai ismeretterjesztő munka.) IV.1. A szépség keresése IV.1.1 Algebra és harmónia IV.1.2 A logikai szerkezetek szépségei IV.1.3 Rejtett szépség IV.1.4 Szimmetria IV.1.5 A természet nem tűr hibátlan szimmetriát IV.1.6 Átfogni az átfoghatatlant IV.2. Szimmetrikus-e a tér? IV.2.1 A megmaradási törvények következnek a tér és idő szimmetriáiból IV.2.2 Miért van a szív baloldalt? IV.2.3 A tükörszimmetria sérülése a gyenge kölcsönhatásokban IV.2.4 Töltési-tükrözési szimmetria. Antivilágok IV.3. Belső szimmetria IV.3.1 Mértékinvariancia IV.3.2 Az azonos részecskék megkülönböztethetetlensége IV.3.3 Izotópszimmetria IV.3.4 Ritkaság IV.4. Egy szimmetria története IV.4.1 A történet kezdete IV.4.2 Kvarkok IV.4.3 A kvarkokat ki kell színezni! IV.4.4 A kvarkok nem élhetnek egymás nélkül IV.4.5 A kvarkokat összeragasztó tér IV.4.6 Az elfelejtett kincs V. Hogyan dolgoznak a fizikusok? V.1. A fizika feladatai V.1.1 Kísérletezők és elméletiek V.1.2 Fizika és matematika V.1.3 A fejlődés útjai V.2. Hogyan keletkezett a kvantumelmélet? V.2.1 A kvantumkorszak kezdete V.2.2 Részecske vagy hullám? V.2.3 Niels Bohr posztulátumai V.2.4 De Broglie sejtése V.2.5 A kvantummechanika V.2.6 Hely vagy sebesség? V.2.7 A hullámfüggvény fizikai jelentése V.2.8 Sérül-e az oksági elv? V.2.9 A részecske állapotát megváltoztathatjuk anélkül, hogy hozzáérnénk? V.2.10 "Meg lehet igazítani, de csak rosszabb lesz..." V.3. Számítások számolás nélkül V.3.1 Dimenzióvizsgálat V.3.2 Általánosított oszcillátor V.3.3 Hogyan találjuk ki a megoldást? V.3.4 Az elektrodinamika korrekciói erős terekben V.4. Részecskék és terek kvantumelmélete V.4.1 Az atom kvantálása V.4.2 A forgás kvantálása V.4.3 Kvantumoszcillátor V.4.4 A tér kvantálása VI. Vákuum, atommagok, csillagok VI.1. Hogyan épül fel a vákuum? VI.1.1 Lehet-e taszítani érintés nélkül? VI.1.2 A vákuum elektromágneses tulajdonságai VI.1.3 Meghalt az éter - éljen az éter! VI.1.4 Vákuumterek kvantummechanikája VI.1.5 Részecskezáporok VI.1.6 A geometria remegése VI.2. A vákuum instabilitása és a maganyag szokatlan állapotai VI.2.1 Fázismenetek VI.2.2 A vákuum fázismenetei VI.2.3 Pionkondenzáció VI.2.4 A nagysűrűségű maganyag instabilitása VI.2.5 Pion szabadsági fok VI.2.6 Szupersűrű magok és neutronmagok esetleges létezése VI.2.7 Az anomális magok keresésének útjai VI.3. A neutroncsillagok sorsa VI.3.1 Száz milliárd napnál is fényesebben VI.3.2 A neutronfolyadék VI.3.3 A pulzárok felfedezése VI.3.4 A pulzárok: neutroncsillagok VI.3.5 Pionkondenzáció neutronfolyadékban VI.3.6 Fekete lyukak VI.3.7 Kvarkcsillagok Szakszótár |
Vissza az oldal elejére |
---|