Sándor Pál: A marxista filozófiatörténetírás néhány módszertani kérdése
1961 - 25 o.
 
 
 
"(2. o.) ...Lenin útmutatásai... A filozófiatörténetet... úgy kell bemutatni, mint a társadalom fejlődésének elméleti termékét, az egyes filozófiai irányzatokat pedig úgy, mint a társadalom egyes osztályai és ezeken belül bizonyos rétegek érdekeinek elméleti kifejeződését."
"(8. o.) A történelmi materializmus alapján álló filozófiatörténész tárgyalási módszerének vezető elve abban kellene hogy álljon, hogy kiindulva az alapból, tehát konkréten az illető filozófus vagy filozófia, esetleg filozófiai irány társadalmi determinánsaiból, az illető társadalom termelőerői állapotának és termelési viszonyainak ismertetéséből, azzal folytatná, ami közvetlenül összefügg vagy legközelebb esik ehhez a társadalmi alaphoz: tehát a közgazdaságtani elméletével, hogy azután rátérjen a termelési viszonyok motiválta társadalmi mozgás, osztályok harca, majd az osztályok államhoz és jogrendhez való viszonyainak filozófiai vetülete, tehát állam- és jogbölcselete taglalására. Innen közvetlen út vezet... a társadalom "pszichológiai rendjéből" adódó teóriához... a családformák, szokások, nyelv, erkölcs, illem, divat stb.-re vonatkozó elméletekhez, amelyeket etika, szociáletika, morálstatisztika, néplélektan, szűkebb értelemben értett szociológia stb. elnevezések alatt találunk meg... végül a... vallás, művészet, tudomány, irodalom címszavak..."
"(9. o.) Az általános elv: az alaphoz legközelebb esőtől kiindulni és az ettől való távolodás sorrendjét betartani igyekezni..."
"(11. o.) A dialektika lényege legáltalánosabb megfogalmazásban: ellentétekben való mozgás; ez azonban kettős jelentőségű, a természetre, de nagyobb nyomatékkal a társadalomra való vonatkozásában: haladás és fejlődés. A haladás: valamely adott célpont felé közelítés, amihez nem tartozik szorosan hozzá a belső lényegében, struktúrájában végbemenő változás; ezzel ellentétben a fejlődés folyamatában végtelen, egyes szakaszait tekintve és nagyon általánosan, csak jelezve a különbséget, az alacsonyabból a magasabbrendűbe való átmenet."
"(16. o.) ...nem szabad elfogadnunk a hagyományos polgári filozófiatörténet egyetlen megállapítását, értékelését sem. Idegen, átértelmezett anyagon akarjuk érvényesíteni elvi álláspontunkat... Holott az alapos és nem történelmietlen osztályanalízis nemcsak igazolja elvi álláspontunk helyességét, hanem elmúlt korok filozófiájának mélyreható megértéséig is eljuttat bennünket."
"(24. o.) ...ahogyan Lenin tanítja, hogy ha elméletről van szó, egyetlen szavukat se higgyük el a polgári ideológusoknak. A társadalmi alapokból kiindulva, a haladás-fejlődés (tehát se nem egymagában kauzális, még kevésbé teleologikus szempontot érvényesítve), a logikai és történeti egység szemmeltarthatóságával, s ebből következőleg a sorrendiség materialista felfogását érvényesítve, az eredeti szövegek tiszteletben tartásával, de abba mai gondolattartalmainkat ne belemagyarázva próbáljuk az emberiség jobb élet felé törő erőfeszítéseinek nagyszerű dokumentumait feldolgozni és a mai emberiség közkincsévé tenni..."
 
 
Vissza az oldal elejére